دانلود فایل

بزرگترین مرجع دانلود فایل

دانلود فایل

بزرگترین مرجع دانلود فایل

اقدام پژوهی دبیرزبان انگلیسی چگونه توانستم مساله ی بی علاقگی دانش آموزان نسبت به درس زبان انگلیسی را برطرف کنم؟

اقدام پژوهی دبیرزبان انگلیسی چگونه توانستم مساله ی بی علاقگی دانش آموزان نسبت به درس زبان انگلیسی را برطرف کنم؟

اقدام پژوهی دبیرزبان انگلیسی چگونه توانستم مساله ی بی علاقگی دانش آموزان نسبت به درس زبان انگلیسی را برطرف کنم؟

اقدام پژوهی دبیرزبان انگلیسی چگونه توانستم مساله ی بی علاقگی دانش آموزان نسبت به درس زبان انگلیسی را برطرف کنم؟در قالب ورد و قابل ویرایش در 25صفحه بهترین نمونه در فضای مجازی

مقدمه

لازم می دانم سخنی درباره ی ضرورت یادگیری زبان خارجی از حضرت امام خمینی(ره) نقل کنم:" بیش تر به زبان(خارجی) احتیاج نبود. امروز احتیاج است. باید زبان های زنده ی دنیا جزء برنامه ی تبلیغاتی مدارس باشد ... امروز مثل دیروز نیست که صدای ما از ایران بیرون نمی رفت. امروز ما می توانیم در ایران باشیم و در همه جای دنیا با زبان دیگری تبلیغ کنیم ."

با توجه به مطالب یاد شده ، آشکار می گردد که نقش و جایگاه درس زبان انگلیسی در زندگی انسان به چه میزان دارای اهمیت است.اما سوال مهمی که مطرح می باشد آن است که ، چرا بعضی از دانش آموزان به درس زبان انگلیسی علاقه مند نمی باشند ؟ چرا در بررسی نتایج ارزش یابی درس زبان انگلیسی اغلب فراگیران از بخش واژگان و درک مفاهیم ، نمره ی بیشتری از دست می دهند ؟ چرا بعضی از دانش آموزان در پاسخ گویی به طور شفاهی دچار اضطراب می شوند ؟چرا بعضی از دبیران در تدریس این درس موفقیت چندانی ندارند ؟به راستی دلیل این ناکامی ها چیست و عوامل آن کدامند ؟

در مباحث روانشناسی تربیتی ، انگیزش و تعلیم و تربیت رابطه ای مانند آب و ماهی دارند. برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان باید تلاش نمود تا فرد احساس نیاز کند . برای کسب مهارت در یک زمینه یا کسب دانش در موضوعی خاص اگر انگیزه ، شوق و یا علاقه در میان نباشد ، هیچ گاه به هدف خود نخواهیم رسید . برای اینکه بتوانیم میزان علاقه و میزان انگیزه را افزایش دهیم ، از تقویت کننده های موثر استفاده می کنیم.

در میان دروس دوره ی پایه ی هفتم ، زبان انگلیسی زیاد مورد علاقه ی اکثر دانش آموزان نیست ویا اینکه در یادگیری آن مخصوصا" در واژگان و درک مفاهیم مشکلاتی دارند. زبان انگلیسی بسیار فرار است و اگر هر چند وقت یکبار تمرین نشود از یاد خواهد رفت. پژوهنده در این پژوهش از هر دو روش تقویت کننده ها هم بیرونی و هم درونی استفاده کرده تا به نتایج مطلوب خود برای حل این مشکل دست یابد.

بر این اساس ، عنوان اقدام پژوهی حاضر این است :" چگونه توانستم دانش آموزان پایه ی هفتم را به خواندن و درک مفاهیم زبان انگلیسی علاقه مند کنم." و هدف اصلی آن ایجاد انگیزه و افزایش علاقه در دانش آموزان یاد شده نسبت به مفاهیم و واژگان درس زبان انگلیسی می باشد.

از سوی دیگر، این تحقیق در پی آن بود تا علاوه بر افزایش علاقه ی دانش آموزان پایه ی هفتم را به یادگیری واژگان و درک مفاهیم زبان انگلیسی، میزان مهارت آنان را نیز در مکالمه وترجمه ی متون مختلف انگلیسی و کاربرد آن در ارتقاء سطح آگاهی خود افزایش دهد.

بیان مساله :

در اوایل سال تحصیلی یاد شده ؛ همواره رفتار دانش آموزان در زنگ زبان انگلیسی ، توجه مرا به خود جلب می کرد. بدان معنا که در این زنگ ، کم تحرک تر و بی توجه به نظر می رسیدند . با توجه به رفتار آنها دریافتم که در جلساتی که گرامر ( دستور زبان) تدریس و تمرین می شد ، فراگیران با توجه بیشتری به درس گوش می کردند . اما زمانی که به آنها واژه ها و متن (READING) تدریس می شد ، آنها با بی حوصلگی به درس گوش می د ادند و دقت و توجه کافی را نداشتند.

طبق ارزشیابی های مستمر در کلاس ، اقدام پژوه دریافت که دانش آموزان نکات گرامری را خیلی بهتر و راحت تر یاد می گرفتند و سوالات مربوط به گرامر ( دستور زبان ) را بهتر از قسمت لغات و درک مفاهیم پاسخ می دادند . اقدام پژوه در مقاله ای به موضوعی برخورد که نوشته بود: اکثر کسانی که در دوران مدرسه از زبان انگلیسی استفاده ای نمی برند به علت نا آگاهی از اهمیت آن است. همین افراد وقتی وارد دانشگاه می شوند و می بینند که زبان علم دنیا و اینترنت و رسانه ها انگلیسی است ، بیشتر انگیزه برای یادگیری زبان دارند . برخی به دنبال آموختن آن می روند ، برخی دیگر به همین شکل، فارغ التحصیل می شوند . بسیاری از دانشجویان حتی در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری درس را تمام می کنند، بدون آنکه توانایی ترجمه ی حتی یک متن انگلیسی ساده را داشته باشند چه برسد به متون تخصصی . و همان ها می شوند استاد دانشگاه ....

فهرست منابع

قاسمی پویا، اقبال.(1389) راهنمای عملی پژوهش در عمل. تهران: پژوهشگاه آموزش و پرورش

کمانگر ، کیهان (1390) نکاتی در مورد یادگیری آسانتر مطالب www.aftab.ir آفتاب

لطف آبادی، حسین.(1389) روان شناسی تربیتی. تهران. سمت. چاپ چهارم

 

اقدام پژوهی دبیرزبان انگلیسی چگونه توانستم مساله ی بی علاقگی دانش آموزان نسبت به درس زبان انگلیسی را برطرف کنم؟در قالب ورد و قابل ویرایش در 25صفحه بهترین نمونه در فضای مجازی در این قسمت خرید و دانلود کنید.

 

 

 





نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.