
مقدمه:
هدف از ارتباطات بوجود آوردن تغییرات لازم در رفتار یا تغییر در آن دسته
از شرایطی است که سازمان بر آنها کنترل دارد هدف ارتباطات 2 1- یک طرفه :
ارسال پیام از ناحیه فرستنده بدون انتظار دریافت بازخورد 2- دو طرفه :
ارسال پیام و دریافت بازخورد از گیرنده پیام انواع ارتباطات 3 1- اختلاف در
ادراک 2- اختلاف زبان 3- صدا ( شلوغی ) 4- عواطف 5- ناسازگاری ارتباطات
کلامی و غیر کلامی 6- عدم اعتماد موانع ارتباطات اثربخش 4 با شناسایی دقیق
هر یک از موانع موجود بر سر راه ارتباطات و برنامه ریزی مناسب برای آن مانع
می توان به ارتباطات اثربخش دست یافت غلبه بر موانع ارتباطات بین افراد 5
مدل فرآیند ارتباطات فرستنده (منبع) به رمز آوردن پیام کانال پیام رمز
گشایی گیرنده باز خورد انتقال دریافت دریافت انتقال صدا 6 1- فرستنده پیام
(منبع) 4- کانال (وسیله انتقال) 2- به رمز درآوردن 5- رمز گشایی 3- خود
پیام (سخنان،نوشتجات،علائم) 6- پارازیت 7- بازخورد عناصر عمده فرآیند
ارتباطات 7 یعنی استفاده از علائم ، اشارات بدنی و بیانات چهره ای و .
و
بطور کلی استفاده از زبان حرکات و سکوت جهت انتقال مفاهیم و معانی ارتباط
غیر کلامی 8 بازخورد یعنی واژگونی فرآیند ارتباطات بعبارتی انعکاس ارتباطات
از طرف گیرنده به فرستنده تعریف بازخورد 9 ارتباطی را موفق می نامند که
استنباط فرستنده و گیرنده از پیام یکسان باشد ، یعنی گیرنده پیام منظور
فرستنده را بطور دقیق فهمیده باشد تعریف ارتباط موفق 10 1- تصویری
(پدیداری) 2- عاطفی (هیجانی) 3- سامعی (شنیداری یا آهنگینی) 4- واژه ای
(کمی یا استدلالی) سیستم های مختلف حسی افراد 11 - دوست دارند دنیای روانی
خود را مصور نشان دهند - به فاصله علاقه دارند - در سمینارها در آخر سالن
می نشینند - در دفتر کاری ، صندلی مراجعان را روبروی میز خود می چینند
ویژگی های افراد تصویری 12 - به فاصله کمتر علاقه مند هستند - با افراد از
موضع آرام و غیر تهدیدی صحبت می کنند - در دفتر کار صندلی ارباب رجوع را در
کنار میز خودشان قرار می دهند خصوصیات افراد عاطفی 13 - موقع گوش دادن ،
سرشان را پایین می اندازند - در سالن های سخنرانی در پهلوها (راست یا چپ
سالن) می نشینند - داده ها را در حد امکان خلاصه می نمایند ویژگی های افراد
سامعی 14 1- از نمادها ، اعداد و واژه ها بیشتر استفاده می کنند 2- به
منطقی بودن اطلاعات دریافتی تمایل بیشتری دارند 3- دوست دارند اصطلاحات
دقیقاً برایشان تعریف شود خصوصیات افراد کمی 15 به آن دسته از کانال های
ارتباطی اشاره دارد.