دانلود فایل

بزرگترین مرجع دانلود فایل

دانلود فایل

بزرگترین مرجع دانلود فایل

ارزیابی ژنوتیپ های نعناع درطی دوسال زراعی وهمچنین تحت الکوباتورهای اثرات متقابل بین LED

ارزیابی ژنوتیپ های نعناع درطی دوسال زراعی وهمچنین تحت الکوباتورهای  اثرات متقابل بین LED

ارزیابی ژنوتیپ های نعناع درطی دوسال زراعی وهمچنین تحت الکوباتورهای اثرات متقابل بین LED

فصل اول

مقدمه و کلیات

 

کاربرد مستقیم گیاهان دارویی در دهه‌های اخیر به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا کرده است و تعداد زیادی از داروهای موثر و با اهمیت که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند، از این گیاهان استخراج می‌شوند. مصرف رو به تزاید این گیاهان تنها به کشورهای در حال توسعه محدود نمی‌شود و اخیراً در کشورهای توسعه یافته نیز جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است. در کشور ما به لحاظ تنوع جغرافیایی و اقلیمی، گونه‌های گیاهی متنوعی انتشار یافته‌اند و تعداد بسیار زیادی از این فلور غنی گیاهی را گیاهان دارویی شامل می‌شوند. مواد موثره و عناصر شیمیایی موجود در این گیاهان بسیار متفاوت است و تنها از طریق آزمایش‌ها و تجزیه‌های متعدد می­توان به ماهیت آنها پی برده و آنها را طبقه‌بندی نمود [4]. این مواد موثره جزء متابولیت‌های ثانویه می‌باشند که بسیار متنوع بوده و در تمام گیاهان عالی وجود دارند. تعداد زیادی از این ترکیبات از جمله ترپن‌ها، ساپونین‌ها، تانن‌ها، گلوکوزینولیت‌ها و پلی استیلن‌ها،گیاهان را در مقابل ویروس‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها و حتی حیوانات گیاه‌خوار محافظت می‌کنند و یا بر رشد و نمو گیاهان مجاور تاثیر می‌گذارند [271]. بخشی از متابولیت‌های ثانویه گیاهی، مواد فرار یا اسانس‌ها هستند که ترکیبات شیمیایی بسیار متنوعی بوده و شامل دو گروه اصلی ترپنوئیدها و ترکیبات آروماتیک فنیل پروپان‌ها می‌باشند. گرچه اسانس‌ها شامل تعداد زیادی ترکیبات مختلف می‌باشند، اما اصلی‌ترین این ترکیبات مونوترپن‌ها هستند [56].

خانواده نعناع یا Lamiaceae یکی از ده خانواده بزرگ گیاهی است که به عنوان یک الگو و منبع برای ارزیابی انواع ترکیبات ثانویه گیاهان مختلف به کار می­رود [271]. این خانواده شامل 200 جنس و حدود 2000 تا 5000 گونه گیاهی است که در نقاط مختلف دنیا به استثناء عرض‌های بسیار بالا و پایین پراکنده شده‌اند [15]. ترکیبات موثره در این خانواده، ترپنوئیدها می‌باشند که با ترکیبات دیگر همراهند و به طور عمده در کرک‌های اپیدرمی برگ‌ها، ساقه‌ها و ساختارهای رویشی گیاه وجود دارند.

از آنجایی که مواد موثره و عناصر شیمیایی تحت تاثیر فرآیندهای مختلف و شرایط محیطی مختلف در محل رویش گیاه قرار می‌گیرند، لذا برنامه‌های به نژادی مانند معرفی ارقام، نژادها و ژنوتیپ‌های جدید، همچنین جذب بهتر عناصر غذایی از طریق همزیستی گیاه با قارچ‌ها و تأمین شرایط بهینه رشد از جمله کیفیت بهتر نور برای گیاه می­تواند تأثیر قابل ملاحظه‌ای در بهبود و افزایش کمیت و کیفیت عملکرد و اسانس تولیدی گیاه داشته باشد [4]. علاوه بر آن، اثرات متقابل فاکتورهای زیستی و غیر‌زیستی اهمیت زیادی در موفقیت کشت محصولات گیاهی دارد و در گیاهان دارویی، نور به همراه حضور میکوریزا ممکن است بتواند با افزایش میزان اسانس، در تولید و تجاری نمودن آنها نقش حائز اهمیتی را داشته باشد. اخیراً ساخت و توسعه استفاده از انکوباتورهای LED درفضاهای کنترل شده نشان داده است که عملکرد گیاهی و تولید ترکیبات ثانویه می­تواند تحت تأثیر نورهای مربوطه افزایش یابد [223]، هر چند این نوع تحقیقات بر روی اکثر گیاهان دارویی و از جمله نعناع انجام نشده است و همچنین تا به حال گزارشی نیز مبنی بر اثرات متقابل بین میکوریزا و نورهای تک فام LEDدر این گیاه مشاهده نشده است.

در این ارتباط مطالعه حاضر با ارزیابی ژنوتیپ­های نعناع در طی دو سال زراعی و همچنین تحت انکوباتورهای LED و نیز اثرات متقابل بین قارچ‌های میکوریزا و نور جهت نیل به اهداف زیر اجراء گردید:

1- بررسی میزان آلودگی طبیعی ژنوتیپ‌های نعناع بومی ایران به قارچ‌های میکوریزا

2- ارزیابی خصوصیات زراعی و محتوای اسانس تولیدی در نعناع

3- تاثیر نورهای تک فام LED بر خصوصیات مورفولوژیکی و فیزیولوژیکی گیاه نعناع

4- تاثیر نورهای تک فام LED بر کمیت و کیفیت اسانس گیاه نعناع

5- تأثیر نورهای تک فام LED بر محتوای کلروفیل، کاروتنوئید و فعالیت آنتی­اکسیدان­های آنزیمی

6- تاثیر بر هم‌کنش شدت و کیفیت نور و قارچ میکوریزا بر خصوصیات رشدی و محتوای اسانس تولیدی

7- مقایسه محیط‌های انکوباتور و مزرعه بر خصوصیات رشد و کمیت اسانس نعناع





نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.