دانلود فایل

بزرگترین مرجع دانلود فایل

دانلود فایل

بزرگترین مرجع دانلود فایل

پایان نامه ارشد تبیین الگوی ابعاد مدیریت اسلامی با تاکید بر بعد فلسفی تربیتی از منظر نهج البلاغه

پایان نامه ارشد تبیین الگوی ابعاد مدیریت اسلامی با تاکید بر بعد فلسفی تربیتی از منظر نهج البلاغه

پایان نامه ارشد تبیین الگوی ابعاد مدیریت اسلامی با تاکید بر بعد فلسفی تربیتی از منظر نهج البلاغه

چکیده
این پژوهش با هدف بررسی تبیین الگوی ابعاد مدیریت اسلامی با تاکید بر بعد فلسفی -تربیتی از
منظر نهج البلاغه صورت گرفته است. روش پژوهش توصیفی بوده، روش جمع آوری اطلاعات
در این تحقیق، فن کتابخانه ای با استفاده از فیش برداری از اسناد و مدارک است . در این پژوهش
اسناد و مدارک نوشتاری مربوط به موضوع از جمله کتابها، پایان نامههای نوشته شده درباره مدیریت
اسلامی، مقالات ونشریات منابع و ابزار مهم کسب اطلاعات می باشند. بررسی اطلاعات گردآوری
شده از نوع روش تحلیل محتوا بود. تحلیل اطلاعات نشان می دهد: اصول فلسفی مدیریت اسلامی از
منظر نهج البلاغه عبارتند از: امانت بودن مسؤولیت و مدیریت، ارزش ابزاری حکومت و مدیریت ،
نگرش اخلاقی به مدیریت، سلسله مراتب و مشارکت در مسؤولیت ها، مسؤولیت .... اصول تربیتی
مدیریت اسلامی از منظر نهج البلاغه عبارتن د از:جنبه هدایتی ،جنبه عقلانی ،جنبه معنوی ،جنبه
اجتماعی،کارکردهای فلسفی-تربیتی مدیریت اسلامی از منظر نهج البلاغه عبارتند از:صبر و
تحمل ،صداقت ، امانتداری ، آگاهی و تخصص ، پرهیزگاری ، عدالت ، دوری از بدرفتاری ، مهربانی ،
برخورد منصفانه با فرودستان ،ویژگی های فلسفی -تربیتی مدیریت از منظر نهج البلاغه عبارتن د
از:الف) معیارهای تخصصی: علم و دانش،تجربه کاری،حسن تدبیر،سعه صدر،شایستگی و
کفایت،نظم و انضباط،حسن سابقه .... ب) معیارهای ارزشی : سخاوت،وفاداری،تواضع و
فروتنی،تسلط بر خشم،عدالت و انصاف، ج) معیارهای مکتبی: تقوی،امید به پاداش الهی داشتن و
بیمناک از عذاب او بودن،اطاعت از اوامر خدا و یاری کردن او،سبک های فلسفی -تربیتی مدیریت
اسلامی از منظر نهج البلاغه عبارتند از:توجه اندک به کار، توجه اندک به کارمند (ربع اول ) ،توجه
اندک به کار، توجه زیاد به کارمند (ربع سوم) ،توجه زیاد به کار، توجه زیاد به کارمند (ربع چهارم )
،توجه زیاد به کار، توجه اندک به کارمند (ربع دوم)
کلیدواژگان: مدیریت اسلامی، فلسفی-تربیتی، نهج البلاغه

مقدمه
مدیریت از اصول مهم زندگی فردی و اجتماعی آدمیان است، به گونه ای که اگر مدیریت صحیح بر
زندگی انسان حاکم نباشد سرمایه هایی که وجود دارد تباه خواهد شد و استعدادها شکوفا نخواهد
گردید و با از بین رفتن سرمایه ها و شکوفا نشدن استعدادها فرد و جامعه دچار انحطاط می ش ود در
حالی که اگر مدیریت صحیح و کارآمد بر جامعه حاکم باشد استعدادها شکوفا و سرمایه های مادی و
معنوی و انسانی در جهت رشد و تکامل و توسعه همه جانبه به جریان خواهد افتاد و در نتیجه به
ابداع و ابتکار و نوآوری دست خواهد یافت.
کسی می تواند مدیری کارآمد و خلّاق و شکوفا کننده استعدادها باشد که دارای سه ویژگی تعهد و
تخصص و تجربه باشد و اگر مدیری فاقد هر یک از این ویژگی ها باشد مدیر موفقی نخواهد بود.
در تعالیم اسلامی نیز به شرائط مدیر توجه خاص مبذول داشته و هم الگوهایی را معرفی کرده تا
کسانی که می خواهند مدیریت جامعه را برعهده بگیرند ضمن برخورداری از آن شرائط از الگوهای
الهی پیروی نمایند. الگو هایی که اسلام به ما معرفی می کند تربیت شده الهی هستند تا به بهترین
شکل ممکن به هدایت جامعه بپردازند.
این پژوهش در نظر دارد به بررسی ابعاد مدیریت اسلامی با تاکید بر بعد فلسفی-تربیتی از منظر نهج
البلاغه بپردازد.

 

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته: تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش  گروه:علوم تربیتی

فرمت پایان نامه :pdf

تعداد صفحات : 243

 

 

 

فهرست مطالب
چکیده .....................................................................................................................................................
فصل اول ............................................................................................................................................... 2
فصل دوم . ........................................................................................................................................... 13
ادبیات و پیشینه پژوهش . .................................................................................................................... 13
مقدمه . ................................................................................................................................................. 14
بخش دوم ........................................................................................................................................... 75
مدیریت از دیدگاه حضرت علی(ع) . .................................................................................................. 75
فصل سوم........................................................................................................................................ 152
تجزیه و تحلیل اطلاعات . ................................................................................................................. 155
ارزش ابزاری حکومت و مدیریت ................................................................................................... 174
نگرش اخلاقی به مدیریت ............................................................................................................... 174
سلسله مراتب و مشارکت در مسؤولیت ها........................................................................................ 174
مسؤولیت؛ فرصتی اخلاقی و معنوی ................................................................................................ 174
عمران و آبادانی در کنار وظایف فرهنگی ........................................................................................ 174
ضرورت استفاده از تجارب تاریخی در مدیریت ............................................................................. 174
نگرش مثبت و کرامت مدار به انسان ها ............................................................................................ 174
ویژگی های نظام تربیتی در نهج البلاغه . ............................................................................................. 185
جنبه هدایتی ..................................................................................................................................... 185
جنبه عقلانی ..................................................................................................................................... 185
جنبه معنوی ...................................................................................................................................... 185
3 . امانتداری . .................................................................................................................................... 186
19 . رفتار ملایم ............................................................................................................................... 192
20 . انتقادپذیری . .............................................................................................................................. 193
22 . تشویق و تنبیه . .......................................................................................................................... 194
صبر و تحمل .................................................................................................................................... 197
آگاهی و تخصص . ............................................................................................................................ 197
پرهیزگاری . ....................................................................................................................................... 197
دوری از بدرفتاری . ........................................................................................................................... 197
توجه به وضع معیشتی کارکنان ........................................................................................................ 197
مصمم بودن در اجرا ......................................................................................................................... 197
برنامه ریزی . ....................................................................................................................................... 231
سازمان دهی . ...................................................................................................................................... 231
هماهنگی .......................................................................................................................................... 231
نظارت .............................................................................................................................................. 231
ارزش یابی ......................................................................................................................................... 231
فصل پنجم....................................................................................................................................... 232
کمبود کتب و محدود بودن منابع موجود فقط به نهج البلاغه .......................................................... 240
کمبود تحقیقات انجام شده در ارتباط با موضوع تحقیق از نهج البلاغه ........................................... 240
نداشتن اطلاعات کافی برخی از متخصصان علوم دینی درباره ی موضوع تحقیق . .......................... 240
رضاییان، علی ( 1382 ) ، " اصول مدیریت"، تهران، انتشارات سمت. ............................................. 245





نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.